6/22
Help fouten voorkomen: bij de huisarts
Startpagina
Voorwoord
Contact
Bij de huisarts
Bij de apotheek
In het ziekenhuis
Uw persoonlijke gegevens delen
Bij de huisarts
4. Wees eerlijk en stel vragen
Naar aanleiding van uw verhaal zal de huisarts u vragen stellen.
Wees eerlijk over uw gezondheid en houd geen informatie achter.
Zo kan de huisarts u het beste helpen. Stel vragen als u iets niet begrijpt. De huisarts zal u dan extra uitleg geven.
5. De huisarts als chirurg: laat u goed voorlichten
Sommige huisartsen mogen kleine chirurgische verrichtingen uitvoeren. Dit gaat bijvoorbeeld om het opereren van moedervlekken en ingegroeide teennagels, of om sterilisatie bij de man. Een huisarts moet voor deze kleine chirurgie wel extra zijn opgeleid. In alle gevallen moet hij de eerste vijf (of tien) verrichtingen onder supervisie doen en is hij verplicht om complicaties te registreren.
Het kan voor u beter zijn om deze ingreep bij een huisarts te laten doen en niet in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld omdat de huisarts u goed kent en u waarschijnlijk minder ver hoeft te reizen.
Laat u altijd eerst goed voorlichten voordat u een kleine chirurgische verrichting door de huisarts laat doen. Stel de huisarts vragen hierover. Hoe vaak per jaar voert hij zo’n ingreep uit? Wie kunt u benaderen als er iets niet goed gaat? En hoe weet u dat die dan ook bereikbaar is?
‘Wat ik doe om fouten te voorkomen‘
Math. Strijbos, huisarts in Helmond, vindt goede communicatie onderling en met patiënten erg belangrijk.
“Ik werk in een huisartsenpraktijk met één andere huisarts, één
waarnemend arts, twee praktijkondersteuners, twee administratief
medewerkers en drie doktersassistentes die parttime werken.
Een behoorlijke club met wisselende diensten. Als de communicatie
onderling niet goed is, lijdt de patiënt daaronder. De doktersassistentes schrijven daarom in een overdrachtsschrift op met wie zij telefonisch contact hebben gehad, waarover, wat is afgesproken en of diegene terugbelt. Op deze manier zijn zij altijd op de hoogte van wat er speelt.”
“Echt helpen lukt natuurlijk alleen als patiënten het hele verhaal vertellen. Zelfs een op het oog onbenullige klacht, zoals een vieze smaak in de mond of een raar bobbeltje op de nagel, kan belangrijk zijn. Om patiënten daarbij te helpen, vraag ik zoveel mogelijk door,
en probeer ik patiënten te ontlokken wat zij van een bepaald onderzoek of bepaalde behandeling verwachten. Waarom wilt u dat? En wat verwacht u ervan? Deze vragen stel ik ook om patiënten te behoeden voor onnodige onderzoeken of behandelingen. Soms willen zij een doorverwijzing naar het ziekenhuis voor een MRI-scan of röntgenfoto, omdat zij op internet hebben gelezen dat dit absoluut noodzakelijk is. Ik leg dan uit waarom een MRI-scan of röntgenfoto op dit moment wel of juist niet zinvol is.”
“In principe wil ik dat elk consult tot een concrete afspraak met de patiënt leidt. Bijvoorbeeld: ‘u moet twee weken lang antibiotica slikken of kijk het nog even twee dagen aan, kom daarna terug tijdens het ochtendspreekuur.’
Of de gemaakte afspraak duidelijk is, controleer ik aan het eind van het consult. Meestal vraag ik de patiënt om de afspraak in eigen woorden te herhalen. En dat helpt, merk ik. Het aantal telefoontjes van patiënten die voor de zekerheid nog even checken wat van hen verwacht wordt, is afgenomen.”
Huisarts Math. Strijbos:
‘Wat ik doe om fouten te voorkomen’
Huisarts Math. Strijbos geeft u
5 tips om te helpen
1. Ziet u een onregelmatigheid, spreek ons erop aan.
“U mag ervan uitgaan dat uw arts hygiënisch werkt. Heeft uw arts toch viezigheid onder zijn nagels? Draagt hij een ring? Zit op de oorthermometer nog een opzetstukje met oorsmeer? Of hangen in de praktijk handdoeken in plaats van disposable doekjes? Geef het aan bij uw huisarts, assistente of praktijkondersteuner. Zij staan open voor feedback.”
2. Zorg ervoor dat uw arts altijd checkt of hij de juiste persoon
voor zich heeft.
“Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik ken de verhalen wel.
Dat een patiënt met een andere naam werd aangesproken. Uw arts moet altijd uw geboortedatum en naam checken.”
3. Bereid u goed voor op de afspraak met de dokter.
“Ik raad mijn patiënten altijd aan om Thuisarts te gebruiken. Deze site is samengesteld door huisartsen en hierop staat betrouwbare
informatie over ziekte en gezondheid. Gebruikt u andere websites? Neem dan een printje mee met de informatie. Dan kunt u die samen met uw arts bespreken.
Een goede voorbereiding bestaat verder uit een overzicht – briefje of kaartje – van uw klachten, vragen, medicatie, allergieën en overgevoeligheden.
4. Vraag altijd aan uw arts waarom hij bepaalde handelingen doet.
“Als iemand pijn heeft aan zijn linkerknie, controleer ik altijd eerst de rechterknie en dan pas de linkerknie. Ik leg altijd uit waarom ik dat doe.
Om reflexen te vergelijken. Doe ik dat niet, dan ontstaat er twijfel bij de patiënt of ik wel weet van welke knie hij last heeft. Of ik wel goed geluisterd heb. Vragen en doorvragen is heel belangrijk. Domme vragen bestaan niet.”
5. Herhaal aan het eind van de afspraak wat besproken is.
“Hiermee voorkomt u dat u thuis op de bank zit en denkt: ‘Moest ik nu twee of drie weken mijn klachten aankijken.’ Het loont ook om de gemaakte afspraken en antwoorden op uw vragen op te schrijven.”
5 tips van
Math. Strijbos
Als het tóch mis gaat
Als het tóch mis gaat
Als er toch iets fout gaat, staat u ineens voor een heleboel vragen en soms lastige keuzes. Zeker als blijkt dat een ziekenhuis, of een arts, onvoldoende bereid is tot een fatsoenlijke afhandeling. Er zijn dan andere stappen mogelijk. Op de website van Patiëntenfederatie Nederland leest u meer over klachten in de zorg.