18/22
Help fouten voorkomen: in het ziekenhuis
Startpagina
Voorwoord
Contact
Bij de huisarts
Bij de apotheek
In het ziekenhuis
Uw persoonlijke gegevens delen
In het ziekenhuis
Handen wassen
Vraag uw bezoek om de handen te wassen. Doe dit als patiënt zelf ook. Handen (en polsen) reinigen is de beste remedie tegen verspreiding van virussen en bacteriën. Dit kan met water en zeep, of met handalcohol. En niet alleen bij binnenkomst en vertrek, maar ook na toiletbezoek, na hoesten, na niezen. En voor- en nadat bezoekers u helpen, zoals met drinken.
Adviezen voor bezoekers
Met een verkoudheid, diarree, griep of huidinfectie moet u niet op bezoek komen in het ziekenhuis. Dit geldt ook voor kinderen die een kinderziekte hebben, of die korter dan drie weken geleden in contact waren met iemand met een kinderziekte.
Vraag van tevoren wat u wel en niet mag meenemen, zoals bloemen, planten en eten. De regels hiervoor verschillen per ziekenhuis,
en per ziekenhuisafdeling.
Aanspreken op hygiëne
Spreek ook artsen en verpleegkundigen aan als zij onvoldoende hygiënisch handelen. Waar kunt u op letten:
10. Tot slot: durf áltijd te vragen
Wees niet bang; durf u uit te spreken en durf te vragen. Dit kan heel lastig zijn. Niemand wil artsen of verpleegkundigen tegen zich in het harnas jagen. Niemand wil over komen als een ‘lastige patiënt’. Soms ook stralen dokters of verpleegkundigen bovendien zelf iets uit van: bemoei u niet met hoe ik mijn werk doe.
Wil je als patiënt hier goed mee omgaan, dan vergt dit een bepaalde houding. Wees zelfverzekerd en assertief. En wees bereid om niet over je heen te laten lopen. Niet op voorhand bang zijn voor ‘confrontatie’ (maar ook niet nodeloos agressief of wantrouwig zijn).
Als het tóch mis gaat
Als het tóch mis gaat
Als er toch iets fout gaat, staat u ineens voor een heleboel vragen en soms lastige keuzes. Zeker als blijkt dat een ziekenhuis, of een arts, onvoldoende bereid is tot een fatsoenlijke afhandeling. Er zijn dan andere stappen mogelijk. Op de website van Patiëntenfederatie Nederland leest u meer over klachten in de zorg.